Blog

Bądź na bieżąco z najnowszymi informacjami, czytaj o naszych radach, rozwiązaniach i ciekawostkach ze świata zdrowego trybu życia!

Dieta bezglutenowa i bez laktozy nie taka straszna

W dzisiejszych czasach, w których nasza świadomość w zakresie odżywiania i wpływu diety na zdrowie jest coraz większa, wielu ludzi podejmuje próby zmiany swojego życia poprzez wybór odpowiednich, dopasowanych do indywidualnych potrzeb diet.

Bywa jednak i tak, że ze względów zdrowotnych, czy też stosując się do zaleceń lekarza, ze swojego menu należy wykluczyć gluten i/lub laktozę. Wydawać by się mogło, że to spora zmiana, a brak tych dwóch składników będzie odczuwalny i przykry; jeśli jednak zagłębimy się w temat, może się okazać, że w miarę płynnie przejdziemy z tym do porządku dziennego i nie będzie to szczególnie dotkliwa zmiana w naszym życiu.

Przede wszystkim należy przedstawić garść informacji dietetycznych dotyczących nietolerancji laktozy oraz glutenu.

Laktoza jest cukrem obecnym w mleku krowim, a także w jego przetworach. Objawami jej nietolerancji są przykre dolegliwości po spożyciu któregoś z tych produktów, takie jak: bóle brzucha, biegunki, wzdęcia, kolki, a w skrajnych przypadkach nawet nudności i wymioty. Mleko krowie zastąpić można mlekiem roślinnym - kokosowym, ryżowym, migdałowym, z gryki lub z soi. W ofercie są też mleka "tradycyjne", które mają bardzo obniżoną zawartość laktozy, poprzez dodanie do nich enzymów ją rozkładających, a oznaczane są jako bezlaktozowe. Większość osób cierpiących z powodu nietolerancji może spożywać produkty mleczne poddane procesowi fermentacji (np. maślanka, kwaśna śmietana, sery pleśniowe, kefir, jogurt), ponieważ zawarte w nich bakterie probiotyczne produkują laktazę, a tym samym wspomagają proces rozkładu cukru mlecznego. Po ich spożyciu objawy nietolerancji pokarmowej zwykle się nie pojawiają, co więcej – zmniejsza się stopień ich nasilenia. Dodatkowo tego typu produkty mogą wyrównać niedobory wynikające z wyeliminowania mleka i produktów mlecznych z jadłospisu.

Osoby z nietolerancją, stojąc przed półką w sklepie, muszą być uważne, ponieważ laktoza pojawia się również w tak nieoczywistych produktach jak mięso, pasztety, parówki, sosy, zupy, margaryny, pieczywo tostowe czy gotowe ciasta.

Przejdźmy teraz do glutenu, a właściwie diety bez niego. Słowem wstępu zacytuję stronę www.celiaklia.pl: "Celiakia (choroba trzewna) to trwająca całe życie immunologiczna choroba o podłożu genetycznym, charakteryzująca się nietolerancją glutenu, białka zapasowego zawartego w zbożach (pszenicy, życie, jęczmieniu, owsie). Działający toksycznie gluten prowadzi do zaniku kosmków jelita cienkiego, maleńkich wypustek błony śluzowej, które zwiększają jego powierzchnię i są odpowiedzialne za wchłanianie składników odżywczych. W efekcie toksycznego działania glutenu wchłanianie pokarmu jest upośledzone, co prowadzi do wystąpienia różnorodnych objawów klinicznych. Jedyną metodą leczenia celiakii jest stosowanie przez całe życie ścisłej diety bezglutenowej." 

Produkty, które bez zbędnych trosk możemy spożywać podczas diety bezglutenowej to: kukurydza, ryż, ziemniaki, soja, proso, gryka, tapioka, amarantus, maniok, soczewica, fasola, sago, sorgo, orzechy, a także mięso, owoce i warzywa. Pieczywo bezglutenowe, mimo iż bywa trudno dostępne, dla świadomego konsumenta jest osiągalne i doskonale sprawdzi się jako zamiennik tradycyjnego chleba.

Reasumując - życie z takimi nietolerancjami jawi się jako mniej przyjemne, jednak niesłusznie, ponieważ istnieje dziś wiele alternatyw, możliwości i opcji by nauczyć się z nimi żyć, nie rujnując swojego portfela ani nie rezygnując z ulubionych potraw i czerpania przyjemności ze spożywania posiłków. Wszak diety, zarówno bezlaktozowej, jak i bezglutenowej, można się nauczyć, zwiększając swoją wiedzę na jej temat, próbując nowych produktów oraz poszerzając świadomość i znajomość tematu poprzez czytanie książek, blogów, artykułów i konsultowania się z dietetykami. Można też sobie pomóc i zdjąć z siebie, czasem żmudny, obowiązek pilnowania sposobu odżywiania oraz przyrządzania codziennych posiłków z uwzględnieniem zaleceń i wytycznych danej diety.

W cateringu dietetycznym LYFE istnieje możliwość wyboru diety bezlaktozowej Lactose Free oraz bezglutenowej Gluten Free. Tworząc nasze menu staraliśmy się, by pokazać naszemu Klientowi jakie zdrowe i smaczne zamienniki może stosować osoba będąca na diecie bezglutenowej lub bez laktozy. W naszym jadłospisie pojawiają się zarówno chleby, makarony, naleśniki, pierogi czy też ciasta, które często zmuszone są wyeliminować ze swojego menu osoby będące na diecie bezglutenowej. Klienci będący na diecie Lactose Free, poprzez zastosowanie mlek roślinnych i produktów oznaczonych jako "bez laktozy", mogą bez wahania spożywać owsianki, jaglanki, chłodniki, koktajle, puddingi chia itp. dostępne w naszym menu. Z naszym doświadczeniem i wiedzą możemy sprawić, że wspomniane wyżej niedogodności staną się błahe, a codzienne życie smaczniejsze i prostsze. 

Kucharz LYFE - Maciej

Instagram